Thursday 19 April 2012

Ternak Kambing...


ASSALAMUALAIKUM...

Sebenarnya bukan ternak kambing tapi biri-biri.Ternak biri-biri di negara Malaysia ini ibarat cendawan tumbuh selepas hujan,semakin bertambah.En .KAMARUDIN BIN UJANG (my father) merupakan salah seorang penternak kambing biri-biri yang masih baru .Taklah baru sangat dalam linkungan 5 tahun dalam bidang ini.Menternak biri-biri memerlukan kesabaran dan kerajinan yang kuat.Saya sangat berbangga dengan abah saya kerana berkat kesungguhannya,kambing abah telah membiak dengan banyak sekali..

Kalau  nak tahu saya juga ada kambing sendiri tau.Kambing betina yang baru ada anak seekor.
Owh..lupa nak bagi tahu.Sejak dari lahir lagi saya tinggal dngan paklong dan maklong saya,yang sekarang saya panggil ayah n ibu.Ibubapa kandung tinggal kat kampung..so cuti sem nie saya telah pulang ke kampung halaman yang terletak di Daerah Raub...iaitu kg Dong.Kawasan ternakan kambing abah terletak berdekatan dengan rumah.

Sepanjang  berada di kampung saya akan pergi ke Kandang kambing untuk membantu abah saya..pecaya X?..hehehe..Saya berharap abah saya akan menjadi penternak kambing biri -biri yang berjaya suatu hari kelak.


Kambing DARA yang sangat jinak..

Bapak Kambing


              INILAH KAMBING SAYA!! 
                  Ibu dan Anak yg celoreng



Dan yang laen2


Kawin Kakak saya..
POSING KT KANDANG KAMBING ABAH.
nampak x kambing kat hujung tu?

 (..SESIAPA YANG INGIN MEMBUAT  TEMPAHAN KAMBING UNTUK KORBAN Or AKIKAH BOLEHLAH DATANG JUMPA ABAH SAYA..HARGA BOLEH DIRUNDING...)..

XPI "NOT NOW" SEBAB SUME KAMBING ABAH SAYA X CUKUP UMUR LAGI..

No comments:

Post a Comment