Thursday 10 May 2012

Jumpa Gajah di Kuala Gandah


Hari ini saya nak citer sikit pasal trip saya ke kuala Gandah.Sebenarnya tahun lepas saya pergi ke sana besama ayah dan ibu.Pusat konservasi Gajah Kebangsaan ini terletak di  Lanchang,Pahang.Ini merupakan first time saya menjejakkan kaki ke sana.Kampung saya terletak di Raub,so kalau nak balik kampung memang lalu lah jalan lanchang ini.Kadang2 ayah saya ikut highway,sebab x nak kena bayar tol so ikut jalan biasa je.Nak jimat kos lah..
Tiada bayaran dikenakan,cuma pelawat yang datang boleh beri derma seikhlas hati bagi pemuliharan gajah di sini.

Info yang sangat penting bagi sesiapa yang tidak pernah datang lagi ke sini:
  1. Kalau nak datang ke sini dari KL,just naik highway Karak dan keluar di exist Lanchang tau.Dari situ,dah terpangpang besau gajah punya signboard ke Kuala Gandah lebih kurang 10km ke sana.
  2. Seelok eloknya ,bawa bekalan makan dan minuman kerana Pusat ini terletak jauh di dalam hutan ,so tiada gerai makanan disediakan.
  3. The right time datang sini adalah waktu tengahari..dalam pukul 2 gitu.baru aktiviti Gajah bermula.
  4. Jangan lupa bawa baju lebih kalau nak mandi besama2 gajah.
  5. Last but not least,ada dua tempat yang berbeza di sini iaitu Deerland dan Pusat konservasi gajah,Deerland merupakan sebuah mini zoo.Dalam perjalanan ke Pusat konservasi ada simpang ke Deerland.So, tepulang kepada korang nak g yang mana dulu.



Gambar2 menarik saya dan keluraga di Kuala Gandah: 

Hari2 saya betolak  dari rumah dalam kul 2..sampai dalam kul 3 lebih.So,sampai2 sume aktiviti gajah dah start.

Saya dan ibu...lupa nak crop gambar ni sebab nampak jari ayah saya..

Kesian gajah kena pukul..

Saya dengan anak gajah yang comel...

Ibu saya..yang di belakang 2 bukan ayah saya tau!





Ayah saya tengah memberi kancil2 ini makan..

Wajah saya yang control ayu..ceh,

Saya di pintu depan Deerland..

No comments:

Post a Comment